معرفی تفلیس

معرفی تفلیس

شهر تفلیس پایتخت تاریخی کشور گرجستان به دلیل شرایط و جاذبه هایی که دارد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.این شهر همچنین به علت نزدیکی جغرافیایی و هزینه های مناسب سفر به مقصد مناسب و پرطرفداری در میان ایرانیان تبدیل شده . از همین جهت در این مطلب قصد داریم به معرفی تفلیس بپردازیم و یک راهنمای سفر به تفلیس به شما همراهان مجله گردشگری بلیط اینجا عرضه کنیم .

تاریخچه

افسانه های زیادی در مورد تفلیس وجود دارد که میگوید در اوایل قرن ۵ شاه واختانگ اول در میان جنگلی انبوه با شاهین ، پرنده خود در حال شکار بوده تا اینکه شاهین این پادشاه چند باری به یک قرقاول حمله میکند . سپس هر دو پرنده سقوط میکنند و همراهان پادشاه آن دو را در حالی که مرده بودند در چشمه های آب کوهستان پیدا میکنند . از اینجا پادشاه مجذوب چشمه های آبگرم و بخار آنها در این منطقه میشود و دستور میدهد درختان جنگل را قطع کنند و شهری در این محدوده مکانی بنا کنند . بدین ترتیب شهر تاریخی و دیدنی تفلیس حیات خود را شروع میکند . از آن زمان به بعد هم تفلیس به عنوان پایتخت اغلب پادشاهان قرار میگرفته است .

 

موقعیت جغرافیایی

تفلیس در قاره آسیا و در جنوب شرق کشور گرجستان واقع شده است و بزرگترین شهر این کشور به شمار میرود . از طرفی این شهر در مجاورت دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار گرفته . تفلیس به دلیل اینکه در تقاطع اروپا و آسیا جای دارد و نزدیکی آن به جاده ابریشم سبب شده در طول تاریخ محل مناقشه قدرت های جهانی باشد . همچنین این موقعیت جغرافیایی آن را به یک مسیر ترانزیتی مهم برای تجارت جهانی تبدیل کرده است .

 

آب و هوای تفلیس

شهر تفلیس در نیمکره شمالی و جنوب منطقه قفقاز واقع شده از همین جهت آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب دارد . یعنی تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد .با این همه گرجستان کشوری چهار فصل است و در هر فصلی از سال میتوان به آن سفر کرد .

نسیمی ملایم در اغلب طول سال در این شهر میوزد و به عبارتی آلودگی هوا در تفلیس تقریبا وجود دارد . بهار های شهر تفلیس با هوایی معتدل به همراه بارش های فراوان همراه است و در تابستان گاهی دما به بالای ۳۰ درجه میرسد .

فرهنگ و مردم تفلیس

شهر تفلیس زیاد پر جمعیت نیست و جمعیت آن چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر است . مردم در این شهر به زبان گرجی سخن میگویند و بسیار مهمان نواز و صمیمی هستند . رسوم مختلف و جذابی در میان آنها رواج دارد که نشانی از فرهنک کهن و اصیل این شهر است .

با توجه به اینکه گرجستان یک کشور ارتدکس است و از تقویم جولیانی پیروی میکند . مردم ۲ سال نو را در این کشور جشن میگیرند . یکی در اول ژانویه مانند سایر نقاط جهان . دیگری در ۱۴ ژانویه طبق تقویم خودشان که مردم محلی دومی را “سال نو قدیم “مینامند .

گرجی ها به برگزاری مراسم و جشن ها علاقه زیادی دارند به خصوص عروسی های آنها بسیار مفصل و بر اساس رسوم متنوعی است . مثلا اگر کسی دعوت به عروسی را بدون دلیلی موجه رد کند در فرهنگ گرجی توهین تلقی میشود .

بهترین زمان سفر به تفلیس

میتوان گفت بهار بهترین زمان سفر به این شهر دیدنی و پر گردشگر است اما شاید به دلیل تقاضای بالا در این فصل هزینه ها کمی بیشتر شود . از طرفی تنوع آب و هوایی تفلیس دست شما را در انتخاب زمان مناسب سفر باز گذاشته و میتوانید با توجه به شرایط مالی و کاری خودتان زمان سفرتان را برنامه ریزی کنید .

 

جاذبه های گردشگری تفلیس

 

مجسمه کارتلیس دادا

این مجسمه ی معروف شهر که به مجسمه مادر شهرت دارد  بالای بلندی های اطراف گرستان و روی تپه سولولاکی بنا شده. و تقریبا از تمام نقاط شهر قابل دیدن است .جنس این مجسمه از آلمینیوم است و در یک دست آن یک کاسه به نشانه میزبانی و پذیرایی از دوستان گرجستان قرار دارد .در دست دیگر مجسمه مادر شمشیری که نماد دفاع در مقابل دشمنان است جای گرفته . امروزه مجسمه مادر گرجستان نماد شهر تفلیس به شمار میرود .

سد ژینوالی

این سد در ۶۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد . با رفتن به سد ژینوالی و بازدید از آن شاهد ترکیبی از کوهستان و دریاچه در یک قاب دیدنی خواهید بود . این سد و زیبایی های اطراف آن محبوب گردشگران زیادی بوده و بسیاری از آن ها ساعت ها آن جا نشسته و از آرامش این منطقه لذت میبرند .

 

کلیسا اسمیندا سامبا

 

کلیسایی بسیار بزرگ و با شکوه در تفلیس وجود دارد که به عنوان کلیسای جامع تثلیث گرجستان شناخته و مراسمات مذهبی زیادی در آن برگزار میشود . این کلیسا اصلی ترین کلیسای ارتدکس گرجستان می باشد که با ظرفیت ۱۵۰۰۰۰ نفر تواسته عنوان بزرگ ترین کلیسای جهان مسیحیت را به خود اختصاص دهد.  همچنین کلیسای اسمیندا سامبا به سبب ارتفاع ۸۴ متری عنوان سومین کلیسای مرتفع جهان را دارد . طبق آداب و رسوم مردم گرجستان ورود به این کلیسا تنها در صورت رعایت پوشش مناسب امکان پذیر می باشد و گردشگران و بازدید کنندگان باید از لباس های که به طور کامل بدن آن ها را می پوشاند استفاده کنند .

پل صلح

این پل بر فراز رودخانه کورا به شکلی کمان مانند ساخته شده و سازه ای مدرن در دل یک شهر تاریخی است . طراحی پل صلح شیبه موجودات دریایی است و در بالای آن یک گنبد شیشه ای قرار دارد که در شب با هزاران لامپ ال ای دی  می درخشد . به علاوه نرده ی شیشه ای پل هم که در سراسر طول پل کشیده شده با ال ای دی های کم قدرت روشن می شوند و زیبایی چشم نوازی به پل می دهند. همه این چراغانی ها ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می شوند و رودخانه کورا و اطراف آن را روشن می کنند. به همین دلیل شب های این منطقه و این پل بسیار دیدنی و خاطره انگیز است .

قلعه ناریکالا

نکته جالب در مورد این قلعه که از قدیمی ترین بناهای تفلیس به شمار میرود این است که در قرن چهارم و دوران امپراطوری ساسانیان که گرجستان جزئی از ایران بود توسط ایرانی ها ساخته شد . این قلعه که با عنوان قلعه مادر هم شناخته میشود نماد  باستانی و دفاعی شهر تفلیس به شمار میرود . از قلعه مادر که بر بالای کوهی بنا شده امکان تماشای تمام شهر فراهم است .

 

جاذبه های دیدنی تفلیس به مواردی که ذکر کردیم خلاصه نمیشود و تعداد آن ها بسیار زیاد است که در این مطلب به ذکر نام آن ها اکتفا میکنیم :

خیابان روستاولی ، قطار کابلی تفلیس ، شهر قدیم تفلیس، دریاچه لاک پشت ، پارم آبی جینو پارادایس ، شهربازی متاتسمیندا و…

درباره جاذبه های تفلیس مطلب زیبا ترین جاذبه های گردشگری تفلیس، پایتخت گرجستان را دنبال کنید .

معروف ترین غذاهای تفلیس

 

خاچاپوری آجارولی

خینکالی

آجاپساندالی

بادریجانی نیگوِزیت

سوپ خارچو

لوبیو

چخخبیلی

 

بهترین هتل های تفلیس

هتل هالیدی این

هتل رومز تفلیس

بوتیک هتل شماره ۱۲ 

هتل بریتیش هاوس

هتل ریور ساید 

هتل بتسیز

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها